Nieuws

Wat zijn belangrijke KPI’s?

23 maart 2022

We hebben het eerder al gehad over KPI’s, de Key Performance Indicators. Zo behandelden we hoe je een KPI-dashboard kunt inrichten en hoe je je eigen KPI’s moet opstellen. In dit artikel lees je wat belangrijke KPI’s zijn voor jouw organisatie.

Belang van KPI’s

KPI’s zijn sleutelindicatoren voor een bedrijf. Door KPI’s op te stellen weet je als bedrijf waar je naartoe werkt. Dankzij KPI’s kun je een SMART geformuleerd doel uitwerken. Bijvoorbeeld: We willen voor het tweede kwartaal 300 nieuwe inschrijvingen op onze nieuwsbrief. Met dit doel voor ogen, kun je vervolgens activiteiten op poten zetten om dat doel te bereiken. KPI’s zijn een ondersteuning voor jouw langere termijn doelstellingen en niet een doel op zich.

Voor elk bedrijf, elke bedrijfstak of discipline binnen een organisatie zijn er verschillende KPI’s op te stellen. Ook de fase waarin je bedrijf zich bevindt heeft invloed op welke KPI’s van belang zijn. Een bedrijf dat al jarenlang in dezelfde markt actief is heeft andere doelen dan een bedrijf dat net op de markt actief is. Elke organisatie doet er wijs aan om een handjevol KPI’s op te stellen. Zo blijft het behapbaar en kan iedereen binnen je organisatie zich goed op de doelen focussen.

Hoe stel je belangrijke KPI’s op?

Eerder in dit artikel las je al dat KPI’s SMART geformuleerd dienen te worden. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realiseerbaar en tijdsgebonden. Wanneer jouw KPI’s aan deze kenmerken voldoet, kan er beter gemonitord worden of je op de goede weg bent. Dit helpt je voortgang overzichtelijk maken.

Er zijn veel verschillende soorten KPI’s op te stellen. Er zijn KPI’s die echt kenmerkend zijn voor een bepaalde branche, zoals de bezettingsgraad of omloopsnelheid voor een logistiek dienstverlener. Een sportvereniging heeft minder oren naar dergelijke KPI’s. Iemand die op de HRM-afdeling werkt heeft andere doelen dan iemand die op de sales afdeling werkzaam is. Toch zijn er best een aantal belangrijke KPI’s op te noemen die voor elke organisatie nuttig zijn.

Wat zijn belangrijke KPI’s?

Hieronder vind je een aantal belangrijke KPI’s verdeeld over een aantal categorieën. 

Financieel

  • Nettowinstmarge
  • Brutowinstmarge
  • Return on investment (ROI)
  • Kosten
  • Conversieratio
  • Customer acquisition cost

Bereik

  • Bezoekers op je website
  • Unieke bezoekers op je website
  • Aantal volgers op social media
  • Aantal weergaven op social media
  • Aantal downloads
  • Gemiddelde tijd per pagina

HRM

  • Loonkosten
  • Ziekmeldingen
  • Periode van afwezigheid
  • Aantal nieuwe medewerkers
  • Verlof

Betrokkenheid/tevredenheid

  • Net Promoter Score (NPS)
  • Customer satisfaction score (CSAT)
  • Social media engagement
  • Sentimentontwikkeling
  • Share of voice

Voorraad

  • Reserveringen
  • Omloopsnelheid
  • In bestelling
  • Voorraad per periode

Dit waren een aantal belangrijke KPI’s per categorie. Vergeet niet om ze middels het SMART-principe toepasselijk te maken voor jouw bedrijf of organisatie. Je kunt KPI’s in kaart brengen met Power BI.

Zou je een keer in gesprek willen over hoe je KPI’s inzichtelijk kunt maken voor jouw organisatie? Neem gerust contact op met onze consultants. Laat het ons weten via info@bol360.nl of bel: 050 – 211 1360. Wij spreken graag jouw situatie met je door, of laten een demo zien van onze CRM-oplossing Microsoft Dynamics.