Wanneer je voor jouw bedrijf of organisatie een aantal KPI’s wilt gaan opstellen, kan het handig zijn om deze KPI voorbeelden te bekijken. Aan de hand van deze voorbeelden krijg je ongetwijfeld inspiratie voor jouw bedrijf. Bekijk ze snel!

Wat zijn KPI’s?

De term KPI, oftewel Key Performance Indicator, betekent dat je door middel van cijfers kan bepalen of doelstellingen zijn behaald en hoe succesvol dit is verlopen. Door de SMART-techniek te gebruiken, kun je deze doelen ook daadwerkelijk meten. Er zijn talloze KPI voorbeelden te verzinnen, maar voor elk bedrijf of organisatie gelden andere KPI’s.

KPI’s worden gebruikt om inzicht te krijgen in de resultaten en de voortgang hiervan. Op basis van deze statistieken kan er bijgestuurd worden. Wanneer deze beslissingen op tijd worden genomen, kan dit bijvoorbeeld verlies tegengaan.

Hieronder hebben we een aantal voorbeelden uiteengezet, die betrekking hebben op bedrijven en organisaties.

KPI voorbeelden

Hieronder hebben we een aantal KPI voorbeelden uiteengezet, in verschillende categorieën. Het kan voorkomen dat bepaalde KPI’s in meerdere categorieën passen.

Opbrengst

  • Omzet van het bedrijf verhogen met 12% in het jaar 2022.
  • Omzet per week per consultant, met bijvoorbeeld een omzettarget van 5000 euro per week.
  • Het aantal donateurs moet in 2022 omhoog met minimaal 20%.
  • De gemiddelde klantomzet verhogen naar 100.000 euro per jaar.
  • Gerealiseerde marge per maand op de verkoopafdeling.
  • Gemiddelde orderwaarde naar 90 euro brengen in 2022.
  • Winst van de organisatie verhogen naar 1 miljoen euro per jaar (in 2022)

Kosten

  • Aan de inkoopkant moeten we de kosten reduceren met ten minste 10% vóór 30 april.
  • De boekhoudafdeling moet de kosten reduceren met minimaal 10.000 euro in 2022.
  • In het segment MKB minimaal 15 klanten verkrijgen in 2022.
  • De gemiddelde levenscyclus van de klant van 6 naar 7 jaar brengen.

Logistiek

  • Van het populaire product X moet er altijd een voorraad van minimaal 100 stuks zijn.
  • Het aantal teruggestuurde pakketjes moet teruggebracht worden met 10%, vanaf 1 september a.s.
  • De gemiddelde levertijd van de producten moet teruggebracht worden naar 1 dag, vanaf 1 januari 2022.
logistiek

Sales

  • Het percentage van de offertes die doorgaan, moet in 2022 omhoog naar 50%.
  • Gemiddelde tijd verkorten voor het schrijven van een offerte,  van 100 naar 90 minuten per offerte in 2022.

Klanten

  • Aantal uren gedraaid (per klant in de maand) op een onderhoudscontract, versus de geprognotiseerde uren.
  • Het gemiddeld aantal bezoekers in de winkel moet omhoog naar 100 per dag, vanaf 1 juli.
  • Het percentage ‘no-show’ bij de afgelopen evenementen.
  • 20 extra klanten in 2022 verkrijgen, met minimaal de huidige gemiddelde klantomzet.

Klantenservice

  • De supportdesk moet 25% minder binnenkomende telefoontjes krijgen vanaf 1 mei.
  • De gemiddeld oplostijd van de klantenservice moet verkort worden naar 24 uur, vóór 1 januari 2022.
  • Er moeten gemiddeld 100 tickets minder per dag binnenkomen vanaf het begin van de komende maand.
KPI voorbeelden - inkoop

Medewerkers

  • Het verzuimpercentage per medewerker in het huidige jaar verlagen naar 0,5%.
  • Het inwerktraject voor een medewerker moet teruggebracht worden naar 20 uren, met minimaal dezelfde kwaliteit.
  • De facturabiliteit van de medewerker gemiddeld met 5% verhogen in 2022.
  • Op de productie-afdeling zal 1 fte geschrapt moeten worden in 2022.

Marketing

  • Gemiddelde open-ratio en klik-ratio van de e-mailcampagnes.
  • 780 conversies behalen vanuit de Google Ads-campagne in de komende maand.

Overige KPI voorbeelden

  • Het aantal vragen van klanten dat binnenkomt op de administratie, moet gereduceerd worden met 50% (vanaf komende maand).
  • We moeten het energieverbruik reduceren met 25% vóór 2022.

Zoals je hierboven kan zien, zijn er zeer veel voorbeelden te noemen. De inhoud, periode en doelstellingen zijn afhankelijk van jouw bedrijf/organisatie. Heb je hulp nodig bij het kiezen van jouw KPI’s? Laat het ons weten via info@bol360.nl of bel: 050 – 211 1360.

Waarom Bol360?

  • Optimaliseer je bedrijfsprocessen
  • Hulp bij pakketselectie
  • Integratie van Microsoft 365
Direct contact